Wiersze poetów - poetyckie-zacisze.pl ZAPROPONUJ ZMIANĘ W SERWISIE
Logowanie:
Nick:
Hasło:
Zapamiętaj mnie
Odzyskaj hasło
Zarejestruj się
Dostępne opcje:
Strona główna
O serwisie
Regulamin
Zaproponuj zmianę
Indeks wierszy
Ranking autorów
Ranking wierszy
Dodane dziś (8)

Nowi autorzy:
- JoKo
- Yakov
- ummma
- wspanialaPati
więcej...

Ostatnie komentarze:
Heretyk
- lucja.haluch
pan Kot
- lucja.haluch
Z mitami
- TESSA
Zmartwychwstały w nas
- lucja.haluch
więcej...

Dziś napisano 18 komentarzy.

Zasady gry w szachy

Zasady gry w szachy

/ Dla miłośników królewskiej gry /

Plac walki z białych i czarnych pól się składa
teren ten jest płaski nigdzie nie opada.
Znaczą go z boku cyfry a z dołu litery
a jest tych pól kwadratowych sześćdziesiąt cztery.

Siadamy do stołu i nim grę zaczniemy
ustawiamy bierki, ręce podajemy,
czarne wciskają zegar a białe ruszają.
w ten sposób obie strony partię zaczynają.

Obie armie gotowe, dobrze wyszkolone,
w równych szeregach frontem do wroga zwrócone.
Z przodu stoją piony czyli wierni żołnierze
za nimi król, hetman, gońce, skoczki i wieże.

Król koronowany, dobrze wyćwiczony,
może przesuwać się i bić z każdej strony.
Jest on najważniejszą w szachach figurą
lecz na końcu partii też walczy z brawurą.

Gdy między królem a wieżą puste przestrzenie
znajduje on bardziej bezpieczne schronienie.
Przesuwa się o dwa pola w wybraną stronę
a wieża przez niego dając mu osłonę.
Manewr ten krótką lub długą roszadą zwany
jest na początku partii często stosowany.

Silny hetman dowodzi bo buławę nosi,
i najwięcej zwycięstw w bitwie on odnosi.
Wiele pól w czasie bitwy może kontrolować
i jednocześnie kilka figur atakować.

Wieże w pionie i poziomie się przemieszczają
a więc siłę rażenia bardzo dużą mają.
Hetman oraz wieże to ciężkie figury,
najczęściej to one kruszą wrogie mury.

Każdy król też dwoma gońcami dysponuje
jeden białe, drugi czarne pole zajmuje.
Po takich polach może sunąć i bić wroga
ale tyko wtedy gdy jest wolna droga.

Konie czyli skoczki tuż przy gońcach stoją
są bardzo skoczne przeszkód się nie boją.
Taki skoczek ma dość osobliwy krok,
skacze dwa pola w przód lub w tył i jeden w bok.

Wieża i pion siłę dwóch lekkich figur mają,
ale często te drugie w partii przeważają.
Jedna i druga na tej samej linii wieża
z większą siłą niż hetman na wroga uderza.

Goniec i skoczek wartość trzech pionów mają,
w obronie i w ataku dobrze się sprawdzają.
Ale nie tylko wartość figur ma znaczenie,
bo często ważniejsze jest ich ustawienie.

Skoczek na środku placu najlepiej się czuje
bo więcej pól dokoła groźnie atakuje.
Gońce zaś z największą siłą atakują
gdy ze środka przekątne linie okupują.

Pionki bardzo wolno naprzód się przesuwają
lecz gdy trzeba bić wroga respektu nie mają.
Suną tyko do przodu a na ukos biją
mogą przejść cała drogę jeżeli przeżyją.

Pierwszy ruch zrobić pionem można o dwa pola,
taka zwykle w debiucie bywa gracza wola.
Wtedy pion aktywniejszą pozycję zajmuje
oraz centralne pola z miejsca atakuje.

Gdy w dalszej fazie partii obok wrogie piony,
pion sunąc o dwa pola bardziej narażony.
Przechodząc przez pole zagrożone biciem
od wroga zależy czy żegna się z życiem.
Może go zbić lecz natychmiast i po kłopocie
a taki ruch nazywamy biciem w przelocie.

Pionki niezwykle dużą rolę odgrywają,
przede wszystkim w partii króla osłaniają.
W obronie i ataku większą siłę mają
kiedy nawzajem z boków się wspierają
bo piony izolowane albo zdwojone
są przeważnie od innych bardziej osłabione.

Kiedy pion dojdzie do końca to jest przemiana,
w dowolną figurę, najczęściej hetmana.
Wtedy atak zostaje znacznie wzmocniony
i praktycznie wynik partii jest już przesądzony.

Z trzech części składa się partia szachowa:
jest to debiut, gra środkowa i końcowa.

Debiut się rozgrywa jak teoria zaleca,
wyprowadza figury, króla zabezpiecza.
Jeżeli poprawnie debiut rozegramy
to lepszą pozycję do ataku mamy.

Różnorodne debiuty są opracowane
a najpopularniejsze są szachistom znane.
Nieważne jak wybrany debiut się nazywa,
szachista swój ulubiony najczęściej rozgrywa.

Gra środkowa jest twórcza, pełna zwrotów akcji
dochodzi do zmiany struktur oraz komplikacji.
Kto lepiej przeciwnika ruchy przewiduje
ten pozycyjną przewagę wkrótce uzyskuje.
A gdy już pozycję znacznie lepszą mamy
wtedy i materialną łatwiej zdobywamy.

Strategia, taktyka i szybkość liczenia,
z tymi elementami mamy do czynienia.
A znajomość teorii i doświadczenie
często decydują na szachowej scenie.

W tej fazie pułapki czyhają na wroga.
Jak ktoś w taką wpadnie to lament i trwoga.
Sposoby zdobycia przewagi są rozliczne;
najbardziej efektowne - manewry taktyczne.

Od szybkości liczenia wariantów zależy,
który gracz szybciej w czuły punkt uderzy.
Baterie, widły i podwójne uderzenia,
wtrącone szachy, odciągnięcia, poświęcenia.
Gdy przed tymi groźbami nie ma już obrony
to przeciwnik zostaje mocno osłabiony.

Idąc do ataku nie zaniedbuj obrony
bo szybko przez wroga możesz być skarcony.
Na pierwszą i ósmą linię trzeba uważać
żeby króla na nagłego mata nie narażać.
A więc dobry gracz zawczasu to przewiduje
i drogę ucieczki dla króla przygotuje.

Szybciej do ataku dochodzi z tej strony
u której król lepiej jest zabezpieczony.
Bardzo groźnie jest gdy dochodzi do związania
figury, która króla broni lub zasłania.

Często gdy do równej końcówki dochodzi
dobremu graczowi właśnie o to chodzi.
Bo ma on bardziej zaawansowane piony
lub niewielką przewagę, chociaż z jednej strony.

Wtedy pozycja króla nabiera znaczenia,
jego udział w walce nie do przecenienia.
Bo monarcha też dużą siłą dysponuje
i dzielnie z każdej strony wroga atakuje.

Silniejsza strona najczęściej piona forsuje
a gdy dopchnie do mety w hetmana promuje.
Słabsza strona się broni i piony blokuje
a kiedy jest okazja, patem się ratuje.

Niektóre pozycje gdy dojdzie do końcówki
stwarzają dla graczy istne łamigłówki.
Ale kto częściej w domu końcówki ćwiczy
ten potem szybciej w partii warianty liczy.

W końcówce pionowej lepszą ma pozycję
ten kto wobec króla zajmie opozycję.
a sposób rozgrywania jest graczowi znany
łatwiej prowadzi piona do pola przemiany.

Gdy dalej i więcej pionów jest z jednej strony
a król przeciwnika znacznie oddalony
wtedy decydują przełomy pionkowe,
gdy jeden przechodzi - zwycięstwo gotowe.

Kiedy król bezpośrednio jest atakowany,
taki ruch najgroźniejszy szachem jest nazwany
Są trzy możliwe obrony gdy go wróg szachuje:
wojsko bije wroga, zasłania lub król ustępuje.
W przypadku gdy żadna z obron nie skutkuje
to oznacza koniec partii bo wróg go matuje.

Gdy nie można wrogiego króla zamatować
bo siły wyrównane, można zremisować.
Wieczny szach, powtarzanie posunięć i zgoda
oznacza remis a gracz tylko rękę poda.

Partię szachów z równym czasem zaczynamy
i po każdym ruchu zegar przełączamy.
Jak gramy zbyt wolno, choć przewagę mamy
to opadnie chorągiewka i też przegrywamy.

Gracza musi cechować spokój i skupienie,
Niedobry jest hałas oraz rozproszenie,
może nas wtedy dopaść ślepota szachowa
i szybki mat lub strata figury gotowa.
Trzeba też uważać gdy się walczy z brawurą
bo ruch należy wykonać dotkniętą figurą.

Prawdziwą grę w szachy ten tylko rozumie,
kto zarówno wygrać jak i przegrać umie.
Gdy się przegra, nie trzeba się denerwować,
rękę podać zwycięscy i pogratulować.
Partia jest rozstrzygnięta, więc zwycięzcy chwała,
a z remisu satysfakcja też bywa niemała.
Jako szachista amator nie mogłem sobie odmówić próby opracowania zasad gry w szachy w formie rymowanego wiersza chociaż z konieczności rymy często mogą być niezbyt wyszukane.

Pozdrawiam wszystkich , którzy wykazali zainteresowanie tą formą instrukcji gry a szczególnie tych, którzy w całości ten długi utwór przeczytali.
Napisz do autora

« poprzedni ( 165 / 1012) następny »

Stan21

dodany: 2017-10-30, 17:21:06
typ: inne
wyświetleń (974)
głosuj (7)


          -->> Aby głosować lub komentować musisz się zalogować.

Wojciech M 2019.06.30; 13:24:15
Zaiste długi wiersz i nie wiem co bardziej podziwiać, wiedzę, rymy czy cierpliwość w tworzeniu, doskonale opisałeś zasady, obrazowo a zarazem przystępnie, dawno już nie grałem w szachy, chociaż był czas że niejedno piwo za grę wypiłem w knajpie. Brawo ! +

Boreas 2017.10.30; 23:11:43
wkleiłem

Boreas 2017.10.30; 23:02:18
Za chwilę plus wkleję

Boreas 2017.10.30; 23:01:07
Świetna wykładnia gry biorę ją do siebie. Pozdrawiam z +

112dzwonicwnaglychprzypadkach 2017.10.30; 21:33:58
po lekturze tego utworu Kasparow mi niestraszny:D

wigor 2017.10.30; 19:49:14
Без водки вы не раздеваетесь ;-))
http://skiny.pl/demoty/e51c35f4f3724c51cd463e1ccbd4ef27.jpg
PLUS z pozdrowieniami ;-))

kosta.woj 2017.10.30; 18:10:33
sam gram od lat amatorsko syn gra super w internecie w dwu rankingach ma dobre wyniki napisać w formie wiersz nie wiem czy po polsku ale Rosjanie Hindusi wiem że takie mają wiersz po częściach czytać będę bo mnie ciekawi ale nie naraz

GeliuszwAtenach 2017.10.30; 17:31:07
Nie znam się na grze w szachy, ale umiem rozpoznać fajnie rymujący się jedenastozgłoskowiec.
--------------------------------
+ od Geliusza Aulusa.


Wiersze na topie:
1. ja Weronika (30)
2. a wtedy (30)
3. żniwo (30)
4. "układacz snów" (30)
5. Kurtyzana żywiołów (29)

Autorzy na topie:
1. TaniecIluzji (280)
2. darek407 (234)
3. Jojka (200)
4. pawlikov_hoff (115)
5. Gregorsko (92)
więcej...